Cakap-cakap Yang Kutangkap

Metamorphosis of Narcissus (1937), oleh Salvador Dalí.

SETAHUN sesudah Metaskandal: Semacam suatu tindak narsisistik untuk menurunkan kata-kata pembaca yang sempat ditangkap dalam jaringan sesawang maya maha luas. Kerana seperti Narcissus, kadangkala bayang lebih bermakna daripada gema suara Echo nol-makna. Dan kerana bayang, kelak kematian menumbuhkan bunga. Atau benarkah?


***

"Metaskandal segar, mudah dibaca."
via Kosmo!, 24 Januari 2018

"Aku tahu aku akan lawat-baca cerpen-cerpen di OUTRO paling kurang seribu kali."
Arif Zulkifli, via Goodreads

"Thankfully a young writer who has his own voice and not just a clone of Ridhwan Saidi."
Hadi M. Nor, via Twitter

"Saya melihat Albert Camus baharu. Cuma dalam stok cerita yang lebih simbolik. Dengan 17 bahagian cerita yang dipecahkan melalui segmen Outro, Solo dan Kaos, ia menyemarakkan lagi kegilaan serta nilai establish dalam dunia realiti."
Zainal Rashid Ahmad, via MyNewsHub, 11 Februari 2018

"Cerita-ceritanya terasa segar dan tidak dipaksa-paksa. Aku sebagai pembaca seakan pernah hidup di Kuala Lumpur ("yang lain") itu.
Syaheera Ghafar, via Instagram

"Rumit atau asyik tidak dapat saya pastikan."
Fahmi Kasyfi, via Facebook

"Tetapi barangkali setelah membaca Metaskandal, Azrin bakal dipelawa merompak bank bersama Roberto Bolano pula."
Karim Mohd., via Goodreads

"Stail penceritaan, kesegaran imej, pemilihan kata dan perbahasan falsafahnya hebat."
Iman Danial Hakim, via Goodreads

"Satu di antara buku Malaysia yang saya suka!"
Aan Mansyur, via Instagram

"Boleh tahan merapu dia, aku beli sebab aku memang suka penulisan merapu jenis absurd dan surreal... Bukan merapu kosong. Tapi ada subliminal message."
Sue Ahmad, via Instagram

"Sejarah sastera avant-garde Malaysia bermula di sini, kawan."
Anas Mohd., via Goodreads

"Enigma yang menyeronokkan!"
Fiza Nasri, via Goodreads

"Enter at your own risk! I'm DEAD INSIDE!"
Hilmi Loma, via Goodreads

"Mantap. Seronok. Dan ada style."
Sahidzan Salleh, via Goodreads

"Sepanjang baca buku ini, bila aku tengok barang-barang aku, aku jadi terpikir apalah yang sedang bermain dalam pemikiran barang-barang aku ini."
Nabilah Firdaus, via Goodreads

"Cerita-cerita yang membuka ruang dan mengisi bunyi."
Fahmi Khir, via Goodreads

"Kenyang dengan imaginasi."
Ruby, via Goodreads

"Kita boleh kata dunia kau sebagai masa depan KL yang lebih gelap dan dikuasai oleh teknologi."
Wan Nor Azriq, via surel


"Bukan hanya menghimpunkan sejumlah cerita yang terletak pada keluarbiasaan semiotik yang dihimpunkan, bahkan gaya dan teknik cerita, penggunaan metafora serta bahasanya."
Hafizah Iszahanid, via Berita Harian, 10 Ogos 2018

"This is what I'm looking for in contemporary Malay/sian literature."
Amir Hamzah, sewaktu pembentangan dalam acara 
Singkap Kitab di Commoners Space, Shah Alam

"Azrin bereksperimen semaunya, menjungkirbalik segala apa yang ada."
S.M. Zakir, via Instagram

CATATAN: Akan dikemaskini dari semasa ke semasa. Untuk pembelian, boleh ke sini atau mana-mana toko buku.

Ulasan